|
Problemlösning och matematisk modellering
Matematik kan beskrivas som en abstrakt och generell vetenskap för
problemlösning och metodutveckling. För eleven handlar det om att lära
sig använda matematiska modeller som inte bara löser enstaka problem,
utan modeller som kan modifieras och generaliseras till att lösa olika
problem och nya typer av problem.
Den här boken visar hur man kan arbeta med problemlösning och
matematisk modellering i alla årskurser. Boken vänder sig till blivande
och verksamma lärare på grundskola och gymnasieskola.
Kan beställas på www.gleerups.se
|
|
Matematik – ett grundämne
Matematik – ett grundämne tar upp undervisning för elever i
åldern 6–10 år. Som i tidigare NämnarenTEMA-böcker har redaktionen valt
artiklar från Nämnaren – med tanke på kursplanen enligt Lgr 11. Dessa
har uppdaterats, ibland översatts och kompletterats med nya artiklar
från aktuell forskning och idérikt utvecklingsarbete. Fokus är hur alla
elever i förskoleklass och i åk 1–3 ska få möta grundläggande matematik
på ett meningsfullt sätt.
Kan beställas på
www.ncm.gu.se |
|
Matematikverkstad – En handledning för att bygga, använda och
utveckla matematikverkstäder
Ett laborativt arbetssätt med utgångspunkt i en matematikverkstad är ett
sätt att få variation i matematikundervisningen. Denna handledning är en resurs för alla lärare, och skolledare, som vill bygga en
matematikverkstad på den egna skolan. Boken ger förslag på laborativt
material och hur det kan skapa länkar mellan konkreta aktiviteter och
abstrakt tänkande och förslag på arbetssätt som passar i en
matematikverkstad.
Boken har tagits fram med stöd från Myndigheten för skolutveckling.
Kan
beställas på www.ncm.gu.se |
|
Hur många prickar har en gepard?
Unga elever upptäcker matematik
Matematik är lustfyllt att
utforska för både elever och
lärare! Det framgår av denna bok
med exempel från två lärares
20-åriga samarbete om
undervisning i tidiga skolår.
Upplevelser presenteras med
autentiska bilder, berättelser
och motiv. Elever och lärare gör
upptäckter av matematik i natur,
omvärld, konst, arkitektur och
litteratur. De utforskar former
och mönster i tal och rum och i
tankar och fantasi. Lärarnas och
elevernas erfarenheter från
utmanande aktiviteter, samtal
och problemlösning presenteras
med 350 illustrationer, i foton,
elevtexter och elevlösningar.
Boken är tänkt att inspirera
lärare, studenter,
lärarutbildare, politiker, ja
alla med intresse att diskutera
och utveckla unga elevers lust
för och lärande i och om
matematik.
Kan beställas på
www.ncm.gu.se
ISBN:
978-91-85143-07-8
|
|
|
Familjematematik - Hemmet och skolan
i samverkanI NCM-rapporten Hög
tid för matematik beskrivs på sid. 31
bland annat vikten av föräldrars
engagemang i sina barns
matematikutbildning. Där ges även
förslag på satsningar som bör göras.
Allt önskvärt är ännu inte gjort, men
boken problematiserar flera av förslagen
och ger även exempel på hur samverkan
kan genomföras. Boken vänder sig till
skolbarnsföräldrar och grundskollärare. Kan beställas på
www.ncm.gu.se
|
|
Uppslagsboken
Uppslagsboken innehåller 50
utvalda matematikaktiviteter för
grundskolan och början av
gymnasieskolan. De har valts och
redigerats med tanke på
kursplanernas "Mål att sträva
mot". Uppslagen utgår i många
fall från lektionsförslag som
publicerats i Nämnaren under
rubriken Uppslaget. Varje
Uppslag är enkelt att använda
direkt i matematikundervisningen
men idéerna kan också förändras
och anpassas till innehåll,
elever eller klasser. Till stöd
för detta finns förslag på
variationer, fördjupning och
litteratur. Se även Nämnarens
webbplats. Boken är tänkt att ge
inspiration för den enskilde
läraren och för lokal
skolutveckling. Uppslagsidéerna
kan prövas, diskuteras,
utvecklas och fördjupas i
arbetslag och vid
ämnesseminarier. Kan beställas
på
www.ncm.gu.se
|
|
|
Matematik i skolan är utformad som en handbok vid undervisning i
matematik och studeras lämpligen i direkt anslutning till att ett moment
behandlas i skolan. Den är en bearbetad version av den tidigare utgivna metodikboken " Matematikmetodik i grundskolan", som har använts som
kursbok vid flertalet lärarhögskolor.
Häftad. Bengt Anderberg Läromedel 2007.
ISBN: 9197056375 / 91-970563-7-5
EAN: 9789197056373
|
|
NämnarenEn tidskrift som ges ut av
NCM. En källa till inspiration och
kunskap om vad som hänt och vad som är
på gång inom matematikundervisningen.
Nämnarenprojektet skall stödja och
medverka till en förbättrad
matematikutbildning inom barnomsorgen, i
grundskolan, gymnasieskolan,
vuxenutbildning och lärarutbildning.
Nämnaren skall sträva efter goda
kontakter med forskare och läsare för
- att utveckla, publicera och
kommentera beskrivningar och
resultat från lärares beprövade
erfarenhet, från utredningar och
vetenskapliga studier av utbildning
i matematik på olika stadier och
platser i Sverige.
- att följa och rapportera om den
internationella utvecklingen av
matematikundervisningen, speciellt i
Norden.
- att utveckla ett professionellt
språk och ett professionellt
förhållningssätt till kunskaps
utveckling bland alla som arbetar
med matematikutbildning.
Kan beställas på
www.ncm.gu.se
|
|
Förstå och använda tal – en
handbok
Att kunna förstå och använda tal
är en betydelsefull kompetens i
dagens samhälle, något som alla
elever måste få möjlighet att
utveckla. Boken behandlar
progressionen i undervisning om
tal och räkning med betoning på
taluppfattning. Samtal,
laborativt arbete,
undersökningar av tal och
gemensamma diskussioner är
viktiga inslag i det arbetssätt
som rekommenderas. Utveckling
inom 22 områden behandlas och
underlag för att genomföra
översiktstest med klassen eller
grupper av elever ingår. Testen
finns på nio nivåer och dessutom
finns underlag för att genomföra
intervjuer med eleverna vid
skolstarten. Förstå och använda
tal är speciellt inriktad på
kritiska punkter som vi vet att
många elever får problem med.
Exempel ges på vanliga
svårigheter och
missuppfattningar. Dessa
diskuteras och följs av allmänna
och detaljerade förslag för
undervisningen. Materialet har
utvecklats av Alistair McIntosh,
Tasmaniens universitet, och
bygger på forskning och lång
erfarenhet av arbete med elever
och lärare. Det har sedan
bearbetats och anpassats för
svenska förhållanden. Boken har
getts ut med stöd från
Myndigheten för skolutveckling.
Till boken hör också en CD, där
testen finns som
kopieringsunderlag.
ISBN: 978-91-85143-13-9.
Kan beställas på
www.ncm.gu.se
|
|
|
Räkna med migMattegåtor är kul! Problemens art och
svårighetsgrad varierar i den roliga boken Räkna med mig!,
från enkla gissningar till ganska avancerad problemlösning.
Ibland gäller det att tänka logiskt eller att räkna. Ibland
gäller det att finna mönster och regelbundenheter hos tal
och geometriska figurer. Men det handlar aldrig om att vara
snabbast. Det är mycket roligare om man får ta god tid på
sig, fundera och pröva olika möjligheter. Och göra det
tillsammans med andra.
Kristin Dahl har i många år arbetat som vetenskapsjournalist
på tidskriften Forskning och Framsteg. Hon har skrivit flera
böcker om matematik för barn. ISBN: 9789150105247
Kan beställas på
www.alfamedia.se
|
|
|
Ska vi leka matte?
Mycket av
det som Anton och Julia gör är faktiskt rena matten. De hoppar hage,
målar clowner, gör godis och leker gissningslekar. De hjälper varandra
att hitta lösningar. För ibland är matte lite finurligt. Men det är ju
det som är spännande också. Kristin Dahls tredje mattebok vänder sig
till de yngre barnen, från sex år och uppåt. Perfekt för familjen att
leka tillsammans.
ISBN: 9789177127352
Kan beställas på www.alfamedia.se
|
|
Kul med matte är en uppföljare till den populära
boken Ska vi leka matte, men vänder sig till de något yngre
barnen. Kul med matte är rolig för barn från cirka fem år.
Boken passar utmärkt att använda i 6-årsverksamheten och i
lågstadiet, men det är framförallt en bok med lekar att göra
hemma tillsammans med en kompis eller en vuxen. Poängen är
att det ska vara roligt. Känslan för matte får man på köpet.
I boken finns lekar som handlar om att mäta och väga; att
sortera leksaker på olika sätt; para ihop skorna i hallen;
klä på en pappersdocka kläder i olika färgkombinationer;
rita fina cirklar med hjälp av ett häftstift, ett snöre och
en penna; undersöka hur mycket toapapper det går åt hemma
under en vecka; spela kort och mycket, mycket mer.
Utkommer den 29 september 2009. ISBN:
9789150109498 Kan beställas på
www.alfamedia.se
|
|
|
Att lära in Matematik ute
vänder sig till elever i i åk
F-9. Boken ger dig som lärare
inspiration till att använda
utomhuspedagogiken för att
komplettera den vanliga undervisningen. Här får du
konkreta förslag hur du kan
lägga upp dina lektioner. Boken
är rikt illustrerad. Författarna
är aktiva naturskolelärare med
stor erfarenhet av
utomhuspedagogiskt arbete
Författare: Kajsa Molander, Per
Hedberg, Mia Bucht, Mats
Wejdmark, Robert Lättman-Masch
ISBN 91-631-7462-6
140 sidor, häftad
Format: 170*240 mm
Kan beställas på
www.websitefolder.net/allatidersteknik/Shop.asp
|
|
Rika matematiska problem Det här är en bok om hur man kan
använda problemlösning i skolans matematikundervisning på olika nivåer.
Hur känner man igen ett "rikt problem"? Hur anpassar man problemet till
olika elevers enskilda förutsättningar? Genom kreativa exempel visar
författarna hur en lämpligt upplagd problemlösning kan vara ett sätt att
nå kursplanernas mål och samtidigt skapa variation och arbetsglädje.
ISBN 9147051507 Kan beställas på
www.liber.se |
|
Baskunskaper i matematik
Författarna analyserar i boken aktuella problemområden inom skolan i
relation till aktuell pedagogisk litteratur samt ger en mängd konkreta
exempel på hur inlärningsproblem kan uppstå och hur de kan lösas. Den
röda tråden i boken är kontinuitet i planeringen, grundad på elevers
tänkande från förskoleklassen till gymnasieskolan och på olika
lärargruppers förståelse för varandras kompetens och arbetsuppgifter.
Boken bygger på ett mångårigt forsknings- och utvecklingsarbete om
matematikämnets didaktik. Den behandlar både teori och beprövad
erfarenhet, vilket gör den lämplig som kurslitteratur vid
lärarutbildningen samt i kompetensutveckling av lärare.
M Löwing, W Kilborn
ISBN: 9789144022178
Sidantal: 372
Kan beställas på
www.studentlitteratur.se |
Media
|
Blomma, blad, en miljard Matteköping är en fridfull liten stad
men under den lugna ytan pågår en maktkamp. Linus Bladh äger
blomsteraffären, men den går nog inte så bra, för han kan inte räkna.
Sirkka Schöön har skönhetssalongen, men vill ha mer. Som Kapten Balans
och Madame Ungefär utkämpar de matematiska superhjältestrider. Här
gäller det att räkna rätt, annars tar Madame Ungefär över staden. Kapten
Balans är den ende som kan stoppa henne och till sin hjälp har han herr
Nahas, ett matematiskt geni. En serie som visar praktiska
matematikstrategier. En del är lätta, andra är svårare, men alla
fungerar
www.ur.se |
Media |
Ramp om matematik Matematik finns överallt omkring oss och vi
behöver den varje dag. Matematik kan dessutom vara riktigt rolig. Det är
vad Ramp om matematik vill förmedla - på ett nytt och ungdomligt sätt.
Varje program handlar om ett speciellt tema. Det förekommer även inslag
om matematikhistoria. I "En stund med Sten" demonstrerar
matematikpedagogen Sten Rydh ett matematiskt begrepp på sitt eget
speciella sätt. Dessutom presenteras ett klurigt problem, och den
överraskande lösningen.
www.ur.se |
Media |
Katten, musen, tiotusenEn busig mus vill leka med
en katt som mycket hellre vill sova. Musen tänker på ett tal
eller en form, men katten verkar inte vilja gissa trots alla
ledtrådar han får. Musen berättar sagor där talet eller
formen på något sätt har en framträdande roll. I programmen
ingår också animationer och inslag där barn utför olika
tester och experiment som har med matematik i vardagen att
göra.
www.ur.se |
Media |
MatteburkarnaOm tolv burkar med olika innehåll som
anknyter till talen 0-10 samt en tolfte burk som utgår från
sången "En liten båt blir ofta våt". Hur ser burken ut? Vad
kan finnas i? Ska vi öppna och kika? Burkarna och dess
innehåll undersöks och räknas av 3-4 åringar som sedan
hittar på en historia om föremålen som omvandlas till en
animation. Serien utgår från det pedagogiska materialet som
hör till boken "Matte på burk - en arbetsmetod för
förskolan" av Annika Thisner.
www.ur.se |
Media
|
Den omöjliga matematiken En skådespelare i komedifacket som
ägnar helgerna åt fotboll och gärna sitter på någon bar. En
matematikprofessor från Oxford som älskar sitt ämne. Vad händer när de
två möts? Kan den passionerade professorn tända ett intresse hos
skådespelaren som tycker att matematiken är fasansfullt tråkigt? Ett
program från BBC. Svensk text.
AV-media www.avmkl.se
|
Media
|
Historien om 1 I begynnelsen var...Ett. Sedan kom två, tre och
resten av gänget. Fast nollan väntade länge på att göra en sen - dock
succéartad - entré. I datavärlden idag fungerar allt med hjälp av ettor
och nollor, men så har det alltså inte alltid varit. Terry Jones
berättar här både underhållande och insiktsfullt om hur siffror, räkning
och matematik kom till. Filmen presenterar även de största mattegenierna
genom tiderna, som bl.a. Pythagoras, Arkimedes, Leibniz, Fibonacci m fl.
På dvd-n är filmen kapitelindelad för att underlätta undervisningen
AV-media www.avmkl.se
|
Media
|
Geometri 1 All matematik har sitt ursprung i att lösa praktiska
problem - inte minst geometrin. Geometri används för att förbättra vår
vardag, från markberäkningar till uträkningar av motorvägarnas kurvor.
Filmen berättar översiktligt vad geometri är, vilka de vanligaste
formerna är, om geometrin i konsten, men också om praktiska
tillämpningar som t.ex. för GPS. Filmen har en meny och är indelad i
avsnitt för att underlätta undervisningen.
AV-media www.avmkl.se
|
Media
|
Geometri 2 Mitt ibland oss finns ett mystiskt tal. Det gyllene
snittet finns överallt, på de mest oväntade ställen... Geometri kan vara
någonting magiskt, som en formel som finns överallt i naturen, i allt
det vi ser. Filmen förklarar bl.a. vad det gyllene snittet är, vad
fraktaler är och vad topologi innebär. Filmen har en meny och är indelad
i avsnitt för att underlätta undervisningen. |
|
|
|
Matematiktermer för skolan
Matematiktermer för skolan ersätter tidigare
matematikterminologiska skrifter för skolbruk. I föreliggande bok
definieras över 1700 matematiktermer, i många fall med exempel samt
historiska eller etymologiska notiser.
Kan beställas på
www.ncm.gu.se |