

Aktiviteten utvecklar elevers förtrogenhet med begreppsbildning av bråk som är en nödvändig grund för fortsatt bråkräkning och även för förståelse av och koppling till procent- och decimaltal.
Aktiviteter G5 | Kommentarer/Tips |
DUBBELT SÅ FORT
TILL STACKEN ![]() Tävling med tärning, Grundskola år 1–2, Begreppsbildning.
|
|
BYGGKLOSSAR ![]() Ett sätt att sortera byggklossar för de yngre barnen.
|
|
Dela kvadrat med tre …
![]() ![]() Aktiviteten utvecklar elevers förtrogenhet med begreppsbildning av bråk som är en nödvändig grund för fortsatt bråkräkning och även för förståelse av och koppling till procent- och decimaltal.
|
|
Storleksbegrepp ![]() Övar de yngsta barnen i storleksbegrepp såsom störst, minst och lika stora
|
|
Mössen ![]() Tränar de små barnen i lägesmått och storleksmått- först/sist, fler/färre
|
|
Jättetangram
![]() ![]() Tillsammans med slöjden tillverkas två tangrampussel av 2 skivor (1m x 1m, ca 10mm tjock) plywood. Låt sedan eleverna i grupper tävla om att lägga pussel så snabbt dom kan. |
|
Lägesbegrepp
![]() Övar de yngre barnen i de vanligaste lägesbegreppen |
|
Fiskebodar
![]() ![]() Bygga geometriska mönster och algebra |
|
Lägesbegrepp
m. Multilink
![]() Övar de yngre barnen i de vanligaste lägesbegreppen |