Aktiviteter D3 | Kommentarer/Tips |
Skillnad mer än ett!
Med hjälp av kapsyler tränas subtraktion inom talområdet 1–8 samt logiskt tänkande. |
|
Akvariet
Övning av addition och subtraktion upp till tio. |
|
Utmaningar med ett A4-papper
|
Åk 1. " Bra övning, dom hade svårt att dela papperet i nio delar
och hade inte kunskap om begreppet siffersumma." Fredrik, Köping Åk 5. "Kul övning, många där hade svårt att dela in i annat än 8:a bitar." Annika, Åkerbo Åk1-2 och 3-4. "Bra övning, svårt att dela in, ”-svårt”, ”-jättesvårt”, ”-jätteroligt”. Nanna, Gärdslösa Åk 8. "Engagerande. Tar flera timmar om man skall göra hela. Jag gjorde också varianten nedan". Clas, Slottsskolan
|
Utmaningar med ett A4-papper,
variant En variant av ovanstående som handlar om magiska kvadrater |
Åk 7-9. "Bra aktivitet som aktiverade alla. Vi ägnade en klocktimma åt den och det var lagom." Clas, Slottsskolan |
Huvudräkningsspelet PLUMP
Ett roligt spel för 3-4 elever som går att använda på många nivåer och kan utvecklas med potensräkning, parenteser mm MALMÖ HÖGSKOLA |
Åk 7-9. "Mycket roligt och nyttigt spel. Detta gör jag
regelbundet i klasserna." Clas, Slottsskolan År 4. "Fullt ös. Svagare elever använder mest add och sub. Vi använder mest 1 och 2 poäng, några bara plumpar. Skoj! Tar lång tid." Nanna, Gärdslösa 5/6:a "Kom överens om poängräkningen innan ni sätter igång" Annelie, Gärdslösa |
Tärningsspel
Ett spel som påminner om PLUMP men som inte tar lika lång tid att genomföra. |
Klass 6. "Flera ville men tyckte det var svårt.
Tvunget att tänka fritt -kombinera räknesätt. Bra extrauppgift."
Fredrik, Köpingsvik 13 år "Fungerar väl, tar ca 15 minuter." Ola, Slottsskolan Klass 5-6. "Bra, rolig och svår. Likhetstecknets betydelse." Annika, Runsten |
Vem vinner
Ett tärningsspel som övar eleven att snabbt läsa tärningens punkter. Eleven slår tärningen och skriver ett kryss i rätt spalt. Eleven fortsätter tills en spalt är fylld. Vilken siffra vann?
|
Klass 6. "Bra fart från början, tröttnade snabbt!"
Fredrik, Köpingsvik Åk 5-6. "Bra, men dom undrade över syftet." Annika, Runsten Klass 2. "Lämplig i år 1-3. Prata om sannolikhet." Fredrik, Köpingsvik 9-11 år. "Alla var genast aktiva och tyckte det var kul! De ville göra övningen flera gånger för att se om det blev samma eller olika resultat." Susanne, Runsten 6-7 år. "Enskilt och i par. Alla tillsammans första gången och enskilt som extrauppgift andra gången/ Tärning till alla och gärna gott om utrymmen." Annika, Viktoriaskolan
|
Tärningsspel 2
Ett spel som påminner om PLUMP men som inte tar lika lång tid att genomföra.
|