Aktiviteter B4 | Kommentarer och tips |
Positionssystemet-
Ett parspel Aktiviteten övar eleverna i positionssystemet på ett lustfyllt och spännande sätt. Om man inte vill arbeta med decimalerna är det bara att klippa bort dessa. |
År 8 "Bra, en kul start på ämnesområdet. Kopiera på kraftigt
papper som inte lyser igenom. Testa med att först begränsa antalet
lappar (lättare att komma ihåg vilka lappar/siffror som finns)".
Marcus, Slottsskolan Åk9 "Bra övning. Det behövs punkter på sexor och nior! Om man tar bort första omgångens lappar inför andra blir det en dimension till då man får hålla reda på "vad som gått"". Clas, Slottsskolan Åk6 "En variant: Vem kan komma närmast 5000?" Cissi, Åkerboskolan Åk3-4 "Para ihop eleverna så de redan införstådda eleverna får förklara för de som ännu inte riktigt förstår positionssystemet" Gunilla, Södvik Åk2 "Diskutera gemensamt efter spelet vilka lappar var och en fick och om man kunnat lagt ett ännu högre tal" Eva, Viktoriaskolan Åk5 " Låt eleverna läsa ut talen högt efteråt och diskutera värdet på ex. decimalerna." Helen, Viktoriaskolan År 2. "Funkar mycket bra. Dom kom på knepet ganska omgående." Andreas, Gärdslösa 3-4:or "Snabbt och roligt. Efter 4 spel hade alla knäckt koden och kunde tidigt se vem som skulle vinna." Nanna, Gärdslösa
|