Aktiviteter D3 Kommentarer/Tips
Skillnad mer än ett!       T
Med hjälp av kapsyler tränas subtraktion inom talområdet 1–8 samt logiskt tänkande.
 
Akvariet      T
Övning av addition och subtraktion upp till tio.
 
Utmaningar med ett A4-papper    TS


Sällan krävs det dyrt material för att jobba laborativt. Här finns samlat en mängd uppgifter som endast kräver ett vanligt A4-papper.  NCM

Åk 1. " Bra övning, dom hade svårt att dela papperet i nio delar och hade inte kunskap om begreppet siffersumma." Fredrik, Köping

Åk 5. "Kul övning, många där hade svårt att dela in i annat än 8:a bitar." Annika, Åkerbo

Åk1-2 och 3-4. "Bra övning, svårt att dela in, ”-svårt”, ”-jättesvårt”,              ”-jätteroligt”. Nanna, Gärdslösa

Åk 8. "Engagerande. Tar flera timmar om man skall göra hela. Jag gjorde också varianten nedan". Clas, Slottsskolan

 

Utmaningar med ett A4-papper, variant    TS

En variant av ovanstående som handlar om magiska kvadrater

Åk 7-9. "Bra aktivitet som aktiverade alla. Vi ägnade en klocktimma åt den och det var lagom." Clas, Slottsskolan
Huvudräkningsspelet PLUMP      S  

Ett roligt spel för 3-4 elever som går att använda på många nivåer och kan utvecklas med potensräkning, parenteser mm MALMÖ HÖGSKOLA   

Åk 7-9. "Mycket roligt och nyttigt spel. Detta gör jag regelbundet i klasserna." Clas, Slottsskolan

År 4. "Fullt ös. Svagare elever använder mest add och sub. Vi använder mest 1 och 2 poäng, några bara plumpar. Skoj! Tar lång tid."    Nanna, Gärdslösa

5/6:a "Kom överens om poängräkningen innan ni sätter igång" Annelie, Gärdslösa

Tärningsspel        S  

Ett spel som påminner om PLUMP men som inte tar lika lång tid att genomföra.

Klass 6. "Flera ville men tyckte det var svårt. Tvunget att tänka fritt -kombinera räknesätt. Bra extrauppgift." Fredrik, Köpingsvik

13 år "Fungerar väl, tar ca 15 minuter." Ola, Slottsskolan

Klass 5-6. "Bra, rolig och svår. Likhetstecknets betydelse." Annika, Runsten

Vem vinner        TS

Ett tärningsspel som övar eleven att snabbt läsa tärningens punkter. Eleven slår tärningen och skriver ett kryss i rätt spalt. Eleven fortsätter tills en spalt är fylld. Vilken siffra vann?

 

Klass 6. "Bra fart från början, tröttnade snabbt!"  Fredrik, Köpingsvik

Åk 5-6. "Bra, men dom undrade över syftet." Annika, Runsten

Klass 2. "Lämplig i år 1-3. Prata om sannolikhet." Fredrik, Köpingsvik

9-11 år. "Alla var genast aktiva och tyckte det var kul! De ville göra övningen flera gånger för att se om det blev samma eller olika resultat." Susanne, Runsten

6-7 år. "Enskilt och i par. Alla tillsammans första gången och enskilt som extrauppgift andra gången/ Tärning till alla och gärna gott om utrymmen." Annika, Viktoriaskolan

 

Tärningsspel 2   T

Ett spel som påminner om PLUMP men som inte tar lika lång tid att genomföra.